Institut Català de Paleontologia
Gairebé humans
Què descobrirem
A partir d’aspectes relacionats amb l’esquelet i l’estudi de cranis de primats antropomorfs fòssils mirarem d’entendre el procés evolutiu que ha portat cap a la posició bípeda a la nostra espècie i altres parents propers
Com ho farem
Primer de tot coneixerem els grups de vertebrats i, d'aquests ens centrarem en els mamífers. Farem una introducció als primats i les seves característiques dins del grup dels mamífers. . Seguidament, a partir de l'estudi de diferents primats fòssils, mirarem d'entendre el procés evolutiu que ha portat cap a l'aparició de la postura dreta en la nostra espècie.
Materials educatius
Cost
90€
Descomptes
Escoles de màxima complexitat
Durada
1:30h
Número màxim d'assistents
30
Es pot fer al centre docent?
No
Virtual
Presencial
Transport
El museu es troba en un zona de vianants. Els autocars poden parar un moment al costat del mercat (c/ Colom cantonada amb c/Corominas)
Existeix algun espai proper a l'aire lliure on esmorzar o fer una estona d'esbarjo?
Els jardinets de davant del mercat
Primaria
Àmbit lingüístic
Llengua catalana
Llengua castellana
Llengua estrangera
Comunicació oral
Comunicació oral
Comunicació oral
Comprensió lectora
Comprensió lectora
Comprensió lectora
Expressió escrita
Expressió escrita
Expressió escrita
Dimensió literaria
Dimensió literaria
Dimensió literaria
Dimensió plurilingüe i intercultural
Dimensió plurilingüe i intercultural
Dimensió plurilingüe i intercultural
Especifica les competències que es treballen
Àmbit de coneixement del medi
Medi natural
Medi social
Món actual
Món actual
Salut i equilibri personal
Salut i equilibri personal
Tecnologia i vida quotidiana
Tecnologia i vida quotidiana
Dimensió literaria
Dimensió literaria
Dimensió plurilingüe i intercultural
Dimensió plurilingüe i intercultural
Especifica les competències que es treballen
Àmbit matemàtic
Resolució de problemes
Raonament i prova
Connexions
Comunicació i representació
Raonament i prova
Connexions
Comunicació i representació
Especifica les competències que es treballen
Àmbit d'educació física
Educació física
Hàbits saludables
Expressió i comunicació corporal
Joc motor i temps de lleure
Hàbits saludables
Expressió i comunicació corporal
Joc motor i temps de lleure
Especifica les competències que es treballen
Àmbit artístic
Percepció, comprensió i valoració
Interpretació i producció
Imaginació i creativitat
Interpretació i producció
Imaginació i creativitat
Especifica les competències que es treballen
Àmbit digital
Instruments i aplicacions
Tractament de la informació i organització dels entorns de treball i d’aprenentatge
Comunicació interpersonal i col·laboració
Hàbits, civisme i identitat digital.
Tractament de la informació i organització dels entorns de treball i d’aprenentatge
Comunicació interpersonal i col·laboració
Hàbits, civisme i identitat digital.
Especifica les competències que es treballen
Àmbit d'educació en valors
Dimensió personal
Dimensió interpersonal
Dimensió social
Dimensió interpersonal
Dimensió social
Especifica les competències que es treballen
Àmbit d'aprendre per aprendre
Autoconeixement respecte de l’aprenentatge
Aprenentatge individual
Aprenentatge en grup
Actitud positiva envers l’aprenentatge
Aprenentatge individual
Aprenentatge en grup
Actitud positiva envers l’aprenentatge
Especifica les competències que es treballen
Secundaria
Àmbit lingüístic
Llengua catalana
Llengua castellana
Llengua estrangera
Comunicació oral
Comunicació oral
Comunicació oral
Comprensió lectora
Comprensió lectora
Comprensió lectora
Expressió escrita
Expressió escrita
Expressió escrita
Dimensió literaria
Dimensió literaria
Dimensió literaria
Dimensió actitudinal i plurilingüe
Dimensió actitudinal i plurilingüe
Dimensió actitudinal i plurilingüe
Especifica les competències que es treballen
Àmbit cientificotecnològic
Biologia i geologia
Física i química
Tecnologia
Indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana
Indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana
Indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana
Objectes i sistemes tecnològics de la vida quotidiana
Objectes i sistemes tecnològics de la vida quotidiana
Objectes i sistemes tecnològics de la vida quotidiana
Medi ambient
Medi ambient
Medi ambient
Salut
Salut
Salut
Especifica les competències que es treballen
• Competència 3. Interpretar la història de l’Univers, de la Terra i de la vida utilitzant els registres del passat.
Identificar i resoldre problemes científics susceptibles de ser investigats en l’àmbit escolar, que impliquin el disseny, la realització i la comunicació d’investigacions experimentals.
Identificar i resoldre problemes científics susceptibles de ser investigats en l’àmbit escolar, que impliquin el disseny, la realització i la comunicació d’investigacions experimentals.
Àmbit matemàtic
Resolució de problemes
Raonament i prova
Connexions
Comunicació i representació
Raonament i prova
Connexions
Comunicació i representació
Especifica les competències que es treballen
Àmbit digital
Instruments i aplicacions
Tractament de la informació i organització dels entorns de treball i aprenentatge
Comunicació interpersonal i col·laboració
Ciutadania, hàbits, civisme i identitat digital
Tractament de la informació i organització dels entorns de treball i aprenentatge
Comunicació interpersonal i col·laboració
Ciutadania, hàbits, civisme i identitat digital
Especifica les competències que es treballen
Àmbit social
Dimensió històrica
Dimensió geogràfica
Dimensió cultural i artística
Dimensió ciutadana
Dimensió geogràfica
Dimensió cultural i artística
Dimensió ciutadana
Especifica les competències que es treballen
Analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat, Interpretar que el present és producte del passat, per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals.
Àmbit d'educació física
Activitat física saludable
Esport
Activitat física i temps de lleure
Expressió i comunicació corporal
Esport
Activitat física i temps de lleure
Expressió i comunicació corporal
Especifica les competències que es treballen
Àmbit artístic
Percepció i escolta
Expressió, interpretació i creació
Societat i cultura
Expressió, interpretació i creació
Societat i cultura
Especifica les competències que es treballen
Àmbit cultura i valors
Dimensió personal
Dimensió interpersonal
Dimensió sociocultural
Dimensió interpersonal
Dimensió sociocultural
Especifica les competències que es treballen
Comprendre i valorar el nostre món a partir de les arrels culturals que l'han configurat.
Àmbit personal i social
Autoconeixement
Aprendre per aprendre
Participació
Aprendre per aprendre
Participació
Especifica les competències que es treballen
Participar a l'aula, al centre i a l'entorn de manera reflexiva i responsable.
Batxillerat
Competències bàsiques
Comunicativa
En la gestió i el tractament de la informació
Digital
En recerca
Personal i interpersonal
En el coneixement i la interacció amb el món
En la gestió i el tractament de la informació
Digital
En recerca
Personal i interpersonal
En el coneixement i la interacció amb el món
Especifica les competències que es treballen
Competència d'utilitzar recursos lingüístics orals i escrits per poder-los aplicar a l'activitat proposada
Competència de mobilitzar els coneixements i els recursos adients per aplicar un mètode lògic i raonable per tal de trobar respostes a preguntes o per resoldre problemes
Competència d'utilitzar el conjunt de capacitats i destreses que permeten, d'una banda, l'autoconeixement i el coneixement dels altres i, d'una altra, treballar en entorns col·laboratius.
Competència de mostrar un esperit crític en l'observació de la realitat, contrastar la
informació de l'àmbit disciplinari amb informacions d'altres contextos i valorar la
diferència entre el coneixement científic i altres formes de coneixement.
Competència de mobilitzar els coneixements i els recursos adients per aplicar un mètode lògic i raonable per tal de trobar respostes a preguntes o per resoldre problemes
Competència d'utilitzar el conjunt de capacitats i destreses que permeten, d'una banda, l'autoconeixement i el coneixement dels altres i, d'una altra, treballar en entorns col·laboratius.
Competència de mostrar un esperit crític en l'observació de la realitat, contrastar la
informació de l'àmbit disciplinari amb informacions d'altres contextos i valorar la
diferència entre el coneixement científic i altres formes de coneixement.
No hi ha competències a mostrar
ETAPA ESCOLAR I CURSOS
Secundaria
- 4t (15-16 anys)
- Crèdit de síntesi
Batxillerat
- Modalitat d’humanitats i ciències socials