VISITA “ROMÀNIC I GÒTIC A LA SEU”
Què descobrirem
Recorregut històric i artístic per la Seu d’Ègara, fent esment a les manifestacions més representatives de l’art romànic i gòtic (segles XI al XIV) en els camps de l’arquitectura, l’escultura i la pintura.
El conjunt va viure una important revifalla artística, coincidint amb l’arribada de l’art romànic. Primer amb l’edificació de Santa Maria (consagrada el 1112), posteriorment amb l’arribada de la comunitat monàstica de Sant Ruf d’Avinyó i finalment, en el segle XII, amb la construcció de la nau romànica de l’església de Sant Pere.
El període gòtic no va suposar una gran transformació arquitectònica del conjunt però, va tenir molta importància en el camp de la pintura, la mural i la de taula.
L’activitat es pot complementar amb la visita a l’àmbit del món medieval de l’exposició permanent del Castell Cartoixa de Vallparadís.
El conjunt va viure una important revifalla artística, coincidint amb l’arribada de l’art romànic. Primer amb l’edificació de Santa Maria (consagrada el 1112), posteriorment amb l’arribada de la comunitat monàstica de Sant Ruf d’Avinyó i finalment, en el segle XII, amb la construcció de la nau romànica de l’església de Sant Pere.
El període gòtic no va suposar una gran transformació arquitectònica del conjunt però, va tenir molta importància en el camp de la pintura, la mural i la de taula.
L’activitat es pot complementar amb la visita a l’àmbit del món medieval de l’exposició permanent del Castell Cartoixa de Vallparadís.
Com ho farem
Visita guiada.
Podeu consultar la fitxa descriptiva a: https://www.terrassa.cat/documents/12006/45421033/21-22_10_MdT_romanic_i_gotic.pdf/21b014ae-d5d2-4b52-9e7b-a122ebffa6eb
Podeu consultar la fitxa descriptiva a: https://www.terrassa.cat/documents/12006/45421033/21-22_10_MdT_romanic_i_gotic.pdf/21b014ae-d5d2-4b52-9e7b-a122ebffa6eb
Materials educatius
- Audiovisual i recreació virtual de la seu Episcopal d’Ègara del segle VI
- Quadern del Museu i Dossier didàctic del Museu núm. 5. La Seu d’Ègara. Esglésies de Sant Pere de Terrassa. https://www.terrassa.cat/quaderns-i-dossiers-didactics
- Catàleg del Museu núm. 9 “La memòria de les esglésies de Sant Pere de Terrassa, 1850-1950”: https://www.terrassa.cat/catalegs-museu
- Exposició virtual “El Bisbat d’Ègara”: http://emap.terrassa.cat/bisbatEgara/
- Guia de visita “La Seu d’Ègara. Esglésies de Sant Pere de Terrassa”: https://www.terrassa.cat/seu-egara
- Làmines d’il•lustracions que recreen l’espai que ocupa la Seu d’Ègara en diferents períodes històrics. Aquests dibuixos són obra de l’artista terrassenc Jesús Gómez (Acebuch).
- Opuscle “Les esglésies de Sant Pere”
- Quadern del Museu i Dossier didàctic “Itinerari romànic i gòtic”
- RIBAS GARRIGA, R. “Culte i iconografia de Sant Abdó i Sant Senén a Catalunya”. Ed. Claret
- SÁNCHEZ MÁRQUEZ, C. “Una tragèdia pintada. El martiri de Sant Tomàs Becket a Santa Maria de Terrassa i la difusió del culte a la península Ibèrica”. Anem Editors
- Quadern del Museu i Dossier didàctic del Museu núm. 5. La Seu d’Ègara. Esglésies de Sant Pere de Terrassa. https://www.terrassa.cat/quaderns-i-dossiers-didactics
- Catàleg del Museu núm. 9 “La memòria de les esglésies de Sant Pere de Terrassa, 1850-1950”: https://www.terrassa.cat/catalegs-museu
- Exposició virtual “El Bisbat d’Ègara”: http://emap.terrassa.cat/bisbatEgara/
- Guia de visita “La Seu d’Ègara. Esglésies de Sant Pere de Terrassa”: https://www.terrassa.cat/seu-egara
- Làmines d’il•lustracions que recreen l’espai que ocupa la Seu d’Ègara en diferents períodes històrics. Aquests dibuixos són obra de l’artista terrassenc Jesús Gómez (Acebuch).
- Opuscle “Les esglésies de Sant Pere”
- Quadern del Museu i Dossier didàctic “Itinerari romànic i gòtic”
- RIBAS GARRIGA, R. “Culte i iconografia de Sant Abdó i Sant Senén a Catalunya”. Ed. Claret
- SÁNCHEZ MÁRQUEZ, C. “Una tragèdia pintada. El martiri de Sant Tomàs Becket a Santa Maria de Terrassa i la difusió del culte a la península Ibèrica”. Anem Editors
Cost
48 EUR/grup + entrada
Descomptes
Durada
1:30h
Número màxim d'assistents
30
Es pot fer al centre docent?
No
Virtual
Presencial
Transport
En cotxe:
Per l'autopista C-58 (Barcelona/Meridiana - Terrassa) o l'autopista C-16 (peatge, Terrassa - Barcelona pels túnels de Vallvidrera o Manresa - Terrassa). Recomanem sortir a Terrassa Centre, arribar al passeig 22 de juliol i baixar pel carrer de Salmerón.
També es pot agafar l'entrada de Terrassa sud, per l'Avinguda del Vallès.
Aparcament:
Al Passeig del Comte d'Ègara i al carrer de Sant Antoni.
Aparcament per autocars:
Al carrer Puig i Cadafalch (Horari: de dilluns a dissabte, de 9 a 19h i diumenges i festius, de 10 a 14h).
En tren:
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya - FGC (Línia S1-Terrassa). Estació Vallparadís Universitat
Rodalies RENFE (Línia R4). Estació Terrassa
En autobús urbà TMESA:
Seu d'Ègara. Esglésies de Sant Pere: L6, L10 i L11 (Cartoixa de Vallparadís) i L2 (Carretera de Matadepera)
Per l'autopista C-58 (Barcelona/Meridiana - Terrassa) o l'autopista C-16 (peatge, Terrassa - Barcelona pels túnels de Vallvidrera o Manresa - Terrassa). Recomanem sortir a Terrassa Centre, arribar al passeig 22 de juliol i baixar pel carrer de Salmerón.
També es pot agafar l'entrada de Terrassa sud, per l'Avinguda del Vallès.
Aparcament:
Al Passeig del Comte d'Ègara i al carrer de Sant Antoni.
Aparcament per autocars:
Al carrer Puig i Cadafalch (Horari: de dilluns a dissabte, de 9 a 19h i diumenges i festius, de 10 a 14h).
En tren:
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya - FGC (Línia S1-Terrassa). Estació Vallparadís Universitat
Rodalies RENFE (Línia R4). Estació Terrassa
En autobús urbà TMESA:
Seu d'Ègara. Esglésies de Sant Pere: L6, L10 i L11 (Cartoixa de Vallparadís) i L2 (Carretera de Matadepera)
Existeix algun espai proper a l'aire lliure on esmorzar o fer una estona d'esbarjo?
Parc de Vallparadís o la Plaça del Rector Homs
Primaria
Àmbit lingüístic
Llengua catalana
Llengua castellana
Llengua estrangera
Comunicació oral
Comunicació oral
Comunicació oral
Comprensió lectora
Comprensió lectora
Comprensió lectora
Expressió escrita
Expressió escrita
Expressió escrita
Dimensió literaria
Dimensió literaria
Dimensió literaria
Dimensió plurilingüe i intercultural
Dimensió plurilingüe i intercultural
Dimensió plurilingüe i intercultural
Especifica les competències que es treballen
Àmbit de coneixement del medi
Medi natural
Medi social
Món actual
Món actual
Salut i equilibri personal
Salut i equilibri personal
Tecnologia i vida quotidiana
Tecnologia i vida quotidiana
Dimensió literaria
Dimensió literaria
Dimensió plurilingüe i intercultural
Dimensió plurilingüe i intercultural
Especifica les competències que es treballen
Àmbit matemàtic
Resolució de problemes
Raonament i prova
Connexions
Comunicació i representació
Raonament i prova
Connexions
Comunicació i representació
Especifica les competències que es treballen
Àmbit d'educació física
Educació física
Hàbits saludables
Expressió i comunicació corporal
Joc motor i temps de lleure
Hàbits saludables
Expressió i comunicació corporal
Joc motor i temps de lleure
Especifica les competències que es treballen
Àmbit artístic
Percepció, comprensió i valoració
Interpretació i producció
Imaginació i creativitat
Interpretació i producció
Imaginació i creativitat
Especifica les competències que es treballen
Àmbit digital
Instruments i aplicacions
Tractament de la informació i organització dels entorns de treball i d’aprenentatge
Comunicació interpersonal i col·laboració
Hàbits, civisme i identitat digital.
Tractament de la informació i organització dels entorns de treball i d’aprenentatge
Comunicació interpersonal i col·laboració
Hàbits, civisme i identitat digital.
Especifica les competències que es treballen
Àmbit d'educació en valors
Dimensió personal
Dimensió interpersonal
Dimensió social
Dimensió interpersonal
Dimensió social
Especifica les competències que es treballen
Àmbit d'aprendre per aprendre
Autoconeixement respecte de l’aprenentatge
Aprenentatge individual
Aprenentatge en grup
Actitud positiva envers l’aprenentatge
Aprenentatge individual
Aprenentatge en grup
Actitud positiva envers l’aprenentatge
Especifica les competències que es treballen
Secundaria
Àmbit lingüístic
Llengua catalana
Llengua castellana
Llengua estrangera
Comunicació oral
Comunicació oral
Comunicació oral
Comprensió lectora
Comprensió lectora
Comprensió lectora
Expressió escrita
Expressió escrita
Expressió escrita
Dimensió literaria
Dimensió literaria
Dimensió literaria
Dimensió actitudinal i plurilingüe
Dimensió actitudinal i plurilingüe
Dimensió actitudinal i plurilingüe
Especifica les competències que es treballen
Àmbit cientificotecnològic
Biologia i geologia
Física i química
Tecnologia
Indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana
Indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana
Indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana
Objectes i sistemes tecnològics de la vida quotidiana
Objectes i sistemes tecnològics de la vida quotidiana
Objectes i sistemes tecnològics de la vida quotidiana
Medi ambient
Medi ambient
Medi ambient
Salut
Salut
Salut
Especifica les competències que es treballen
Àmbit matemàtic
Resolució de problemes
Raonament i prova
Connexions
Comunicació i representació
Raonament i prova
Connexions
Comunicació i representació
Especifica les competències que es treballen
Àmbit digital
Instruments i aplicacions
Tractament de la informació i organització dels entorns de treball i aprenentatge
Comunicació interpersonal i col·laboració
Ciutadania, hàbits, civisme i identitat digital
Tractament de la informació i organització dels entorns de treball i aprenentatge
Comunicació interpersonal i col·laboració
Ciutadania, hàbits, civisme i identitat digital
Especifica les competències que es treballen
Àmbit social
Dimensió històrica
Dimensió geogràfica
Dimensió cultural i artística
Dimensió ciutadana
Dimensió geogràfica
Dimensió cultural i artística
Dimensió ciutadana
Especifica les competències que es treballen
Àmbit d'educació física
Activitat física saludable
Esport
Activitat física i temps de lleure
Expressió i comunicació corporal
Esport
Activitat física i temps de lleure
Expressió i comunicació corporal
Especifica les competències que es treballen
Àmbit artístic
Percepció i escolta
Expressió, interpretació i creació
Societat i cultura
Expressió, interpretació i creació
Societat i cultura
Especifica les competències que es treballen
Àmbit cultura i valors
Dimensió personal
Dimensió interpersonal
Dimensió sociocultural
Dimensió interpersonal
Dimensió sociocultural
Especifica les competències que es treballen
Àmbit personal i social
Autoconeixement
Aprendre per aprendre
Participació
Aprendre per aprendre
Participació
Especifica les competències que es treballen
Batxillerat
Competències bàsiques
Comunicativa
En la gestió i el tractament de la informació
Digital
En recerca
Personal i interpersonal
En el coneixement i la interacció amb el món
En la gestió i el tractament de la informació
Digital
En recerca
Personal i interpersonal
En el coneixement i la interacció amb el món
Especifica les competències que es treballen
No hi ha competències a mostrar
ETAPA ESCOLAR I CURSOS
Tot secundaria
Batxillerat
- Modalitat d'Arts
- Modalitat d’humanitats i ciències socials
Tot altres formacions